Культурны працэс у Беларусі,
таксама як і ў іншых краінах, перажывае перыяд адаптацыі сусветных з’яў масавай
культуры пад нацыянальныя традыцыі і ментальнасць. Нешта падобнае абдываецца і з
Halloween’ам ці святам Ўсіх
Святых, якое ўварвалася ў наша "свецкае” жыццё разам з тэматычнымі вечарынкамі,
што пачалі ладзіцца ў сталічных клубах. Частцяком гэтыя party капіравалі не самыя густоўныя забавы
рознашэрстнай маскоўскай тусоўкі ці, у лепшым выпадку, былі падобныя па стылістыцы
на ўзоры з галівудскіх стужак адпаведнай тэматікі. Але капіраванне – не самы
прадуктыўны шлях у культурніцкай сферы, таму з’явіліся спробы неяк наблізіць
тэму свята Halloween да беларускай рэчаіснасці. Нагадаю, што першым гэта зрабіў кіраўнік
фолк-рок-гурта UR’IA, прадзюсер фестывальнага
руху Юры Выдронак, які стварыў арыгінальнае фестывальнае шоў "Таўкачыкі” на
Дзяды альбо Halloween па-беларуску” з аўтэнтычнымі дзядоўскімі спевамі і адпаведным антуражам – велізарнымі
гарбузамі са свечкамі і тэатралізацыяй ў выглядзе ценяў родкаў, якія
павыходзілі ў гэтую ноч са сваіх магіл…
Новую спробу "беларусізіравать” Halloween зрабілі арганізатары і ўдзельнікі
канцэрта, прысвечанага гэтаму святу, які 31 кастрычніка прайшоў у клубе RE: PUBLIC. Вядучы канцэрта вядомы
беларускі рок-музыкант Алесь Таболіч пачаў вечарыну з пытанняў да прысутных накант
роднасных Halloween’у беларускіх Дзядоў, якія таксама ў гэтыя дні адзначаюцца па ўсёй краіне.
Ці зразумелі гэтую сувязь маладыя людзі, якія ў гэты дзень прыйшлі ў клуб?
Будзем спадзявацца, што так, бо вельмі дружна дэманстравалі Алесю сваю
дасведчанасць наконт абодвух гэтых традыцыйных святаў. Тым часам на сцэну быў
запрошаны першы ўдзельнік Halloween’а ў клубе RE: PUBLIC. Гэта быў гурт EXEGUTOR (амаль EXEСUTOR), які ў сваёй творчасці арыентуецца на thrash metal. Відавочна, што музыканты выкарыстоўваюць сцёб як мастацкі
сродак, як у музыцы, так і тэкстах песень. Запомнілася ў гэтым сэнсе кампазіцыя
"Алкаголік”. Але не ўсё ў гэтай каманды выглядае са смяшынкамі. Напрыклад, у іх
з’явілася першая беларускамоўная кампазіцыя "На поўнач”, якая прымусіла
слухачоў больш сур’ёзна паставіцца да эксперыментаў гурта EXEGUTOR. І хоць у аб’ёмнай зале клуба у першыя хвіліны
вечарыны стаяла даволі прахалодная атмасфера, дзякуючы завадной рытміцы EXEGUTOR слухачам стала намнога больш цёпла і
ўтульна.
Працягнуў "металічна-хэлоўэнаўскую”
эстафету магілёўскі праект OUTSIZE, які паўстаў на базе metal-гурта ASGUARD -- ветэранаў экстрэмальнай музычнай сцэны гэтага горада. Хто ж, канцэртнага
вопыту музыкантам OUTSIZE
не пазычаць. Іх выканаўчая тэхніка, уменне стварыць канцэртнае шоў і наладзіць
кантакт з публікай гаворыць пра прафесіяналізм удзельнікаў праекта. А вось
тэксты песень гэтага англамоўнага гурта нельга назваць нейкім адкрыццём. Яны
традыцыйна змрочныя і спрошчаныя. Што ў праграмнай кампазіцыі "Dark Wave”, што ў эмацыянальнай песні "Freeman”. Тым не менш, OUTSIZE
пакінуў у слухачоў станоўчыя эмоцыі.
Калі
папярэднія гурты, што першымі ўзрушылі клуб RE: PUBLIC, успрымаліся
як святочны сюрпрыз, то наступная каманда-удзельніца вечарыны на Halloween добра вядомы сталічным слухачам.
Размова ідзе пра гурт SOULSIDES, які быў створаны ў 2003 годзе. За гэты перыяд музыканты не раз
удзельнічалі ў фанаграфічных metal-праектах і іх прэзентацыях, на фестывалях у Беларусі і за яе межамі. Гэтым
разам свой сэт музыканты пачалі кампазіцыяй "Лабірынт”, у якім перапляліся такія
музычныя напрамкі, як thrash metal і punk rock. Сэт гурта SOULSIDES складаўся з такіх кампазіцый, як "Зомба-тэлебачанне”, у якім музыканты
выказалі свае адносіны да практыкі "прамыўкі мазгоў” з дапамогай электронных
СМІ, энергічнай і эмацыянальнай "Вендэты”, старога хіта "Не для мяне”, які
ўпершыню пабачыў свет у беларускім metal-праекце "Hard Life-Heavy Music”. Трэба адзначыць, што ўся вакальная нагрузка ў гурце кладзецца на аднаго
вакаліста – Ігара Баланюка, якому у дадатак прыходзіцца выконваць і гітарныя
партыі. Адзін вакаліст у такім "гучным” гурце – гэта недастаткова, бо збядняе
агульнае гукавое палатно каманды. Каб вакальнае напаўненне адпавядала
інструментальнаму, патрэбны дадатковыя вакальныя партыі. Праўда, у рэпертуары SOULSIDES ёсць такія кампазіцыі, як "Кніга
мёртвых” ці "Ратавальнік” (прысвячэнне не так даўно памёрламу рок-музыканту А.
Клімчанку), якія прымушаюць забыцца на недахопы і шчыра, разам з усімі
слухачамі, вітаць гэты гурт.
Стылістыку doom metal на гэтай вечарыне прадстаўляў гурт WEEPING TWILIGHT, які можна смела аднесці да
адкрыцяў Halloween-2012. Не гледзячы на "замудроную” англамоўную назву,
каманда ўяўляе сабой сфарміраваны беларускамоўны калектыў, які шукае і
знаходзіць апірышча ў айчыннай культуры і фальклоры, імкнецца ісці нераспрацаванымі
шляхамі ў рок-музыцы. Чаго каштуюць спробы музыкантаў агучыць у metal-рытмах
паэму Я. Купалы! На святочнай вечарыне гурт прадставіў кампазіцыі з апошняга
альбома "Парасткі памяці на руінах былога”, кампазіцыі "Пракляцце 9
сына” і іншыя творы, у якіх спалучаюцца цьмяная эстэтыка doom metal і фальклорны пачатак у кампазіцыях.
Цікава, што у дадзены момант у гурце грае беларускі гітарыст, вядомы па гурту "Neuro Dubel” і GODS TOWER, Віталь Абрамовіч, які разам з лідэрам
гурта, басістам і вакалістам Аляксандрам Глякавым і іншымі музыкантамі
ствавараюць на сцэне сапраўднае рок-шоў, а галоўнае – завершаныя музычныя
вобразы сваіх музычных легенд.
Музыка наступнага гурта – ROKASH, адрознівалася па стылістыцы ад
таго, што гучала са сцэны клуба RE: PUBLIC раней. Вядома, што каманда, якую доўгія гады
ўзначальвае басіст Лявон Казакоў, грае неафольк, медіевал-фэнтэзі, пост-фольк і
сваім мяккім гучаннем, быццам, не дапасуе да "ўзрыўных” рытмаў і сінкопаў
"металістаў”. Тым не менш, слухачы скарысталіся магчымасцю адпачыць пад
рамантычныя гукі флейты і клавішных інструментаў, а таксама разам з вакалісткай
Палінай Дулінец заспяваць хіты з альбома ROKASH’а "Запалі агонь”. А гэта былі
ўжо знакамітыя мелодыі "Стары замак”, "Крумач” (прысвячэне А. Клімчанку),
"Ваўкалак”, "Духі Зямлі” і іншыя кампазіцыі, якія тэматычна падыходзілі да
дзядоўска-хэлоўэнаўскай тэматыкі вечарыны.Доўгачаканы сэт узыходзячай зоркі беларускай metal-сцэны
гурта RE1IKT быў азмрочаны паведамленнем пра
тое, што вакаліст Уладзімір Казлоў нечакана сарваў голас на бардаўскім (!) фэсце
і не зможа прыняць удзел у гэтам канцэрце. Але гэтая непрыемнасць была з ліхвой
кампенсавана тымі музычнымі імправізацыямі, які выканалі ўдзельнікі гурта RE1IKT. Гэты матэрыял мог стаць
ілюстрацыяй той музычнай плыні, на якую сёння арыентуюцца музыканты – post metal. Разынкай кампазіцый сталі
разгорнутыя музычныя плотны, у якіх выкарыстоўваліся складаныя па структуры кампазіцыйныя
формы, нестандарныя меладычныя хады, акорды і сугуччы з арсеналу progressive rock і industrial. Слухачы ў захапленні прынялі
музыку гурта RE1IKT і віталі шчырымі апладысментамі
навацыі каманды, яе магутнае і празрыстае інструментальнае гучанне.
Безумоўна, арганізатары
святкавання Halloween-2012 пайшлі іншым шляхам, чым Юры Выдронак, які зрабіў стаўку на
падабенства рысаў "нашых” Дзядоў і "іх” Halloween’а. У святкаванні, што прайшло ў
клубе RE: PUBLIC, бачыцца больш просты,
лінейны падыход, які выканаўцамі выкарыстаны для запаўнення "заморскай” формы блізкім
маладым беларусам музычным матэрыялам. Такі шлях таксама магчымы і мае права на
жыццё. Хоць наступным крокам мусіць стаць адначасова змястоўнае і фармальнае запаўненне
канцэртных праграм беларускімі па духу атрыбутамі (напрыклад, змяніць назву і
антураж) гэтага містычнага свята.
|